5 trednów w Social Mediach na 2023

W przewidywaniu przyszłości jest coś ekscytującego. Jeśli chodzi o trendy, nie ma tu miejsca na wróżenie z fusów, jest natomiast analiza i obserwacja tego co już było oraz umiejętne wyciąganie wniosków. Co roku mam takie przemyślenia, dlatego też chętnie sięgam po TrendBooka (link do pełnego wydania na dole postu) . Sprawdź, które trendy udało mi się „przewidzieć” i wskazówki, jak wprowadzić je w życie od zaraz!

Trend nr 1: Marki z twarzą

Jest rok 2021. Opowiadam mojemu promotorowi o temacie badań do mojej pracy magisterskiej. Posługuję się wtedy wyrażeniem „marka z twarzą”, co wzbudza jego zainteresowanie i chwilę dyskutujemy o tym, co właściwie mam na myśli. Opowiadam, że w sektorze B2C (business to customer) od lat widzę zależność między zwiększonym zaufaniem i lojalnością klientów a markami, które flagują swoje produkty lub usługi twarzami właścicieli. Od dawna czułam, że marka osobista to jest to!

„Ludzka twarz marki” – użytkownicy chętniej wchodzą w interakcje z treściami jeśli wiedza kto za tym stoi. 

  • Łukasz Juskowiak / head of marketing Otomoto / olx group 

Wzrost działań marketingowych poprzez Personal Branding – ludzie wolą rozmawiać z ludźmi, a nie markami.

  • Anja Laszuk Sociam media Specialist | Trener LinkedIn ons & Social Media TrendBook

Marki bez twarzy będą stawać się niewidzialne. Marka z twarzą wygra każdą konkurencję.

  • Dawid Zając Strategia Komunikacji w Mediach Społecznościowych

Wskazówka: Upewnij się, że Twoja marka ma twarz. Zacznij od sesji wizerunkowej pod okiem marketera.

Trend 2: Autentyczność 

– Czy może Pani wyretuszować to zdjęcie, żebym wyglądała tak, jak ona? Zapytała klientka wysyłając mi zrzut ekranu z sesji jej konkurencji. Na przesłanym obrazku ukazałą mi się twarz niczym po nałożeniu średniej jakości filtra z TikToka, bezwstydny blur na twarzy, brakt tekstury skóry, sztucznie błyszczące oczy i brak jakichkolwiek detali twarzy. W dodatku zdjęcie mocno skupiające się na ekspozycji ciała, zupełnie nie pokazując co ta przedsiębiorczyni ma do zaoferowania swoim klientom.

Pomyślałam wtedy, że problem tego zdjęcia to nie tylko sztuczność czy brak pomysłu i świadomości marketingowej fotografa. Tak naprawdę to tylko wierzchołek góry lodowej – brak autentyczności był widoczny w całej komunikacji tej marki osobistej.

Autentyczność to must have. To Cię wyróżnia i przyciąga klientów, którzy będą się utożsamiać z Twoją marką. A to już prosta droga do sprzedaży.

Autentyczność przejawi się również w publikowanym przez marki contencie, na którym mniej będzie filtrów i photoshopa. Jednocześnie, więcej marek postawi na współpracę z mikroinfluencerami, mającymi znacznie większe zaufanie wśród swoich odbiorców.

  • ??

Według badań Generacja Z docenia naturalny content, co już przemodelowuje tę platformę. Zwiększa się rola jakościowych kreatorów contentu, także tych w skali mikro.

  • Paweł Michaluk Founder & Owner at Brand Kolektyw

Wskazówka: Zastanów się kim jesteś i co Cię wyróżnia. Następnie pomyśl o Twoich klientach. Znajdź punkty wspólne i zacznij mówić językiem Twoich odbiorców.

Trend 3: Instagram Stories

Stories, a nie reels? To nie tak, że rolki już nie są modne. Są, w dodatku w 2023 ich tworzenie prawdopodobnie dalej będzie mocno gratyfikowane przez Instagram (nie oznacza to jednak, że tylko ten format ma sens) . Z pewnością już o tym słyszałaś – mam wrażenie, że wiedzą o tym nawet osoby nie związane zawodowo z social mediami. Zamiast więc mówić o tym co już wiesz, przypomnę o mocy relacji. To często od nich nowe osoby rozpoczynają eksplorację Twojego profilu na instagramie.

To Twój WHY moment – przekonaj odbiorcę, że warto zostać lub pożegnaj się z nim na zawsze. W tworzeniu przejrzystych wyróżnionych relacji ważne są 3 elementy

  • spójność wizualna
  • odpowiednie zdjęcia i układ graficzny
  • plan i odpowiednie słowa

Stories przede wszystkim! Jest kluczową funkcją, również dla firm. Instagram podaje, że 58% użytkowników twierdzi, że po obejrzeniu Stories marki są bardziej nią zainteresowani, a 50% poszło na jej stronę, żeby dokonać zakupu.

  • Anna Mościcka Head of Social Media & Performance & Creation Partner w Whites

Highlightsy sprzedają! To nie odkrycie, ale w przy- padku sprzedaży usług, sposób kategoryzacji treści w relacjach wyróżnionych staje się bardzo ważny. Stories publikować będziemy z myślą o kształcie relacji wyróżnionych mając świadomość tego, że historie tam umieszone mogą prowadzić do zakupu.

  • Dawid Zając Strategia Komunikacji w Mediach Społecznościowych

Wskazówka: Zaplanuj kilka wyróżnionych relacji. Jeśli sprzedajesz produkty lub usługi, koniecznie poświęć im osobne relacje. Nie zapomnij też o relacji, w której mówisz o sobie.

Trend 4: Storytelling

Storytelling zawładnął moim sercem od momentu w którym kilka lat temu po raz pierwszy natknęłam się na ten termin w kontekście marketingu. Poza kreacjami marketingowymi czy treściami, znalazłam sposób na wdrożenie tej techniki również do sesji wizerunkowych – co nie jest niczym odkrywczym w kontekście fotografi ogólnie, ale w dalszym ciągu mało powszechne w fotografii biznesowej. Cieszę się, że trend ten tylko się umacnia w 2023.

Tylko… dlaczego nie jestem zaskoczona?

Storytelling zawsze był i zawsze będzie korzystny w marketingu. Storytelling zawsze też był i będzie obecny w naszym życiu. Od pierwszych historii malowanych na ścianach jaskin, przez opowieści przekazywane przy ognisku, po filmy i seriale czy plotki z koleżanką przy kawie. Konsumujemy historie na potęgę, bo taka jest nasza natura.

Przyciągać uwagę czy ją utrzymywać? To drugie będzie coraz ważniejsze. Storytelling jest ciągle traktowany po macoszemu przez marketerów, bo nie należy do najłatwiejszych narzędzi. Ale dlatego będzie przynosił coraz większe korzyści markom, które z niego skorzystają. Opowiadanie historii pozwoli zatrzymać uwagę odbiorców na dłużej […].

  • Michał Kasprzyk – Producent branded podcastów (Credit Agricole, Empik, Nokia) Trener wystąpień publicznych

Wskazówka: Jeśli dzielisz się ekspercką wiedzą, spróbuj przedstawiać treści w formie anegdot z morałem. Im bardziej osobiście tym lepiej. Pomyśl o postach karuzelowych ze zdjęciami ułożonymi w historię. Np. Pierwsze spotkanie z klientem – > usługa -> zadowolony klient.

Trend 5: Social Media zamiast Google

Wymarzyłam sobie kwietniowy, rodzinny wyjazd do Toskanii. Ale takiej prawdziwej, nieturystycznej, małomiasteczkowej. Poszukiwania rozpoczęłam od Airbnb, gdzie uwielbiam wynajdywać nietuzinkowe obiekty noclegowe. Po wytypowaniu kilku, przyszedł czas na research miejsca. Nazwy malutkich włoskich miasteczek nic mi nie mówią, więc z pomocą przyszła wyszukiwarka instagrama. Było to tak naturalne, jak niegdyś wyszukiwanie w googalach.

Bardzo często Instagram, a okazjonalnie również tiktok, zastępują mi wyszukiwarkę goolge jeśli szukam informacji na temat miejsc lub marek. Podobnie ma większość młodych użtkowników internetu, a także coraz częściej przedstawiciele starszych pokoleń.

Ma to związek z innym trendem o którym dziś nie opowiem, ale może innym razem. Wyszukiwarka Instagrama i Tiktoka to w większości UGC (User Generated Content) czyli treści stworzone nie przez marki, a niezależnie przez ich użytkowników. Nie muszę chyba tłumaczyć, że UGC wydaje nam się bardziej autentyczny i godny zaufania, więc chętniej go konsumujemy.

Dlatego tak ważne jest, by być obecnym.

Social media to wyszukiwarka dla młodych ludzi, alternatywa do Google. Jego wiceprezes Prabhakar Raghavan, przyznał TechCrunch, że już w 2022 roku prawie 40% młodych ludzi szło na TikToka lub Instagrama, żeby wyszukać potrzebne informacje lub miejsca. Multisensoryczne media społecznościowe to nasza przyszłość. Czyli integracja różnych formatów, takich jak audio, wideo, tekst, albo nawet w pełni immersyjne środowiska.

Anna Mościcka Head of Social Media & Performance & Creation Partner w Whites

Wskazówka: Jeśli nie ma Cię w Social Mediach to najwyższy czas to zmienić. Jeśli jesteś, podejrzyj jak wyglądają wyniki po wpisaniu nazwy Twojej marki w wyszukiwarkę np. na instagramie. Spójrz oczami klienta lub zapytaj znajomych, czego chcieliby widzieć więcej?

Link do TrendBooka na 2023 gdzie przeczytasz więcej trendów:

Jeśli ten wpis był pomocny zostaw serduszko, udstępnij lub obserwuj mnie na Instagramie: @brandstoriespl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *